PIMP YOUR MOBY!


Een paar jaar geleden heb ik 4 mobylettes opgehaald met een geleende kar. Twee uit Eindhoven, die kreeg ik voor niks en twee uit Andel voor weinig. De buit bestond uit een EEG 10 uit 1964 in slechte staat, twee EEG 15 pr uit 1968 in redelijke staat en een AV50S uit 1973. De laatste is als eerste opgeknapt in originele staat en rijdt nog steeds perfect. Deze mobylette wil ik verkopen, want de schuur is te vol.

Ik heb bijna een jaar zitten broeien op het idee van een ‘mobylette speciale'. Ongeveer 30 jaar geleden reden we rond op Mobylettes met een Puch tank en hoog stuur, zoiets wilde ik weer maken, maar dan wel goed. Nu staat hij er dan en heeft de oktober clubrit 2004 met glans uitgereden. Over de kleurstelling is lang nagedacht, vroeger waren ze HEMA-blauw, maar dat zag ik nu niet meer zo zitten. Zwart? Daar heb ik er al drie van. Het moest rood worden met zwart en dat is dus ook gebeurt. Het frame, de tank, de motorkappen en de voorvork heb ik rood laten poeder coaten. Kettingkasten zwart. De koplamp was zwart en is overgespoten naar... zwart. Deze is vrij bijzonder met groot en dimlicht. Dit is toch niets bijzonders? Voor een Mobylette wel. Er zitten twee reflectors in met een eigen lampje.

(Fiets model, maar dan 7,5 Watt). Veel licht komt er niet uit, maar is wel leuk. Als we het toch over licht hebben, dan het achterlicht. Dit is een Maltezer kruis. Kwam ik tegen bij Valk Tweewielers in Daarle. (Ga ook maar eens kijken). Uit dit achterlicht werd de lamphouder verwijderd en vervangen door LED's, trillen nooit kapot, dus geen omkijken naar. De TOMOS tank was chroom maar niet echt mooi meer, stickers dus verwijderd met de verf af brander en met pijn in mijn hart laten poeder coaten. Er zat een deuk in de onderste helft, die is er uitgesmeerd door een vriend en daarna zwart gespoten. Goed gedaan, je ziet er niets meer van. Het monteren ging vrij vlot, ik ken ze bijna uit mijn hoofd. Toen het meeste er op zat kon er proef gereden worden. Ik dacht, dat zal wel een strijd worden en had mij op het ergste voorbereid om hem aan te krijgen. Na een paar meter rennen liep hij al! Dat was mooi!! Alleen........ toen ik weg probeerde te rijden ging dat niet, de koppeling slipte en bleef slippen. Dit was natuurlijk een domper op de feestvreugde. Afijn, die zelfde avond het blok er onderuitgehaald, deze was natuurlijk helemaal schoon gemaakt en opgepoetst, en een ander, smerig blok gepakt. Na het omzetten van de cilinder en kop even draaien met de hand of alles goed liep. Niet dus. De zuiger liep tegen de kop aan, die wel heel erg afgevlakt was. Andere kop gepakt en toen draaide dat goed. De volgende avond alles gemonteerd en duwen maar weer. Gelukkig liep ook dit blok snel en goed, de koppeling werkte ook naar behoren, dus denk je he he, eindelijk. Niet dus. Uit de vlotterkamer van de carburateur stroomde genoeg benzine om heel file rijdend Nederland van benzine te voorzien. Wat nu weer. Nu zitten die Gurtner 8 mm carburateurs slecht en apart in elkaar. De vlotterkamer deksel zit maar vast met 1 bout, en wel aan een kant, daardoor lekken ze snel. Nieuwe pakking hielp ook niets, dus andere carburateur opzoeken en monteren. Gelukkig lekte deze net zo. Wat nu? Even nadenken, op zolder ligt er volgens mij ook nog een en gelukkig lekte deze niet. Even duwen en het loopt zonder bodemvervuiling. Tevreden kon ik nu even achter overhangen, hij was nog net op tijd klaar voor de laatste rit in oktober 2004. Er zitten geen trappers op, maar speciaal gedraaide voetstuenen. Dit betekend dus... aanlopen en er op springen. Maar ja een mens zit niet stil en na de rit moest de sleutel er weer in. Ik had nog een 14 mm Dellorto carburateur liggen en deze was voor de Moby, alleen het gat van de carburateur was te groot voor het spruitstuk. Gelukkig zijn er mensen op mijn werk die perfect kunnen draaien en na een paar dagen lagen er twee delrin (hoogwaardig kunstof) verloopbussen voor mijn neus. Nu werkt een Dellorto een stuk beter als een Gurtner en 6 mm meer verhoogde de snelheid met zo'n 5 km, maar het belangrijkste is dat het betrouwbaarder is een en stuk beter trekt. Nu heeft Hein ook altijd van alles liggen en na een bezoek en handelen was ik weer wat Mobylette spullen rijker. Vooral de ‘spaghetti' (snelle uitlaat) voor de Mob vond ik bijzonder leuk. Het staat een stuk mooier als de standaard uitlaat en het trekt veeeeel beter. Nu heb ik ook nog een valbeugel liggen. Na wat aanpassingen (hij was voor een Puch/Tomos) past deze ook op de Moby, alleen is het chroom niet goed meer, maar daar is stralen en poedercoating een goede en niet al te dure oplossing voor. Hij zit er op.
Pas kwam ik op marktplaats een tankrekje tegen voor een Puch. Deze past dus ook op mijn Mobydick.
Daar past van de zomer dus een kaart op en/of een blikjeshouder...... De valbeugel is ook gemonteerd met extra lampen er op. Zo ziet het er dus uit in het donker.

Na weer wat ombouw werk ziet de MOBY er zo uit:

Ondertussen (2006) is er weer het een en ander aangepast. Na een crash wegens gladheid in november 2005 was de valbeugel beschadigd. Dit is in de winter aangepakt, beugel overnieuw gespoten en de "mistlampen" er afgehaald. In de loop van 2006 is er het volgende gedaan: sportluchtfilter aangesloten, hierdoor moest een twee maten grotere sproeier worden gemonteerd. Chromen PUCH MAXI koplamp gemonteerd met de mistlampen er naast. Nadat dit alles gemonteerd was en werkend gekregen was, was de volgende stap aan de beurt: de spatborden veranderen. Dit was nog een heel karwei, eerst het voorspatbord, dit is een ingekort PUCH MAXI achterspatbord met chromen beugel (van een Mobylette).

Het meeste werk was de montage van een chromen voorspatbord van een PUCH MAXI... als achterspatbord. Het geheel moest een "bobbed" uiterlijk krijgen. Dit is na veel zweten gelukt na vele avonden denken, passen en meten en uiteindelijk de zaag erin.

Het resultaat is gelukkig naar mijn zin. Maar ja, waar laat je nu de kentekenlaat en het achterlicht? Na wat leeswerk en buigen met rvs staf zit het achterlicht links en de kentekenplaat rechts van het achterwiel. Ik heb het maltezerkruis achterlicht maar weer gemonteerd. De kettingbeschermers links & rechts heb ik er ook afgelaten, passen niet bij een ruige MOBY. Voorlopig ben ik er klaar mee, maar ik bruis weer van de ideeen voor de volgende aanpassingen, daarover later meer.

Meer foto's van de rode mob

Helaas heb ik geen goede zuiger en cilinder meer die bij elkaar passen Wie nog wat heeft voor mij mail dan even
Als er weer wat veranderd is wordt dit verhaal weer uitgebreid.